Marokko - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu Marokko - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu

Marokko

Door: sally keijzer

Blijf op de hoogte en volg Sally

16 Oktober 2012 | Marokko, Casablanca

13-10-2012
Om 16.45 zijn wij naar het vliegveld vertrokken . Wendy en Ton hebben ons gebracht. Daar hebben zij nog gegeten. Wij hebben alleen koffie gedronken en een muffin gegeten.
Het vliegtuig was een beetje verlaat. Maar om 21.00 zijn we echt vertrokken. De vlucht duurde maar drie uur en tien minuten. In Marokko is het 2 uur vroeger met Nederland. Om 10 over 10 Marokkaanse tijd kwamen wij aan. Voordat iedereen er uit was en door de douanen, was het ook weer een uur later. Onze gids stond ons op te wachten. Ehab Dous heet hij. Het is een Egytenaar die in Belgie woont. Een hele aardige man. Casablanca is onze eerste stop.
14-10-12
Vandaag vroeg op gestaan. In Casablanca hebben we eerst de Hassan de 2e moskee bezocht. Deze moskee is enorm groot en is gebouwd in opdracht van Hassan II de vorige koning van Marokko. De moskee ligt aan de kust en biedt uitzicht over de Atlantische Oceaan. Het heeft een glazen vloer en biedt binnenin het gebouw ruimte voor 25000 bezoekers. Naast de ruimte voor de gelovigen binnen is buiten nog eens plaats voor 85000 biddende mensen. De minaret is met 210m.de hoogste minaret van Marokko.
Na het bezoek van deze moskee gingen we naar Rabat. Dit is de hoofdstad van Marokko. Het grootste gedeelte van het jaar woont de koning ook daar. Rabat is de jongste van de koningssteden. Ons eerste bezoek in Rabat is naar het koninklijk paleis. De koning zelf woont hier niet. Rabat is verdeeld in vier delen. Bij elk deel is een poort. In het noorden ligt de oudala-kasba. De soeks bevinden zich in de Medina. In het noord oosten vindt je de Hassan toren en het Mausoleum van Mohammed V. In het zuiden is de Merinidische necropool Chellah , hier zijn resten te vinden van de Romeinse stad Sala.
Na het koninklijk paleis zijn wij naar het zuiden gegaan, naar Chellah. Hier zijn behalve oude resten ook veel ooievaars. Hier heeft vroeger Abou Yacoub en Abou Thabit Deze laatste werd hier begraven Het graf complex werd afgebouwd door sultan Abou Said en zijn zoon Abou el Hassan. De muren van de doden stad zijn oker tinten die zo typerend zijn als het zandsteen van Rabat. Binnen de muren van de stad liggen de ruines van de moskee. Achter mirah zie je het heilige graf vanAbou Yacoub. Tegenover de koubhais het mausoleum van de zwarte sultan Abou el Hassan. Hier ligt ook het graf van zijn vrouw Chams el Doha. (wat morgenlicht betekent) De heilige palingen in de bron was ooit het bassin voor rituele wassing bij de moskee. Ze zouden voorspoed brengen aan vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen. De vrouwen offeren vissen eieren vruchtbaarheidssymbolen die door de jongetjes op het plein werden verkocht..
Na de lunch, die bestond uit een drie gangen menu: een salade, vis met rijst en groenten en brood met daarna een toetje, zijn wij naar de Hassan toren en het Mausoleum van Mohammed V gegaan. Een bezoek aan de Oudala-kasba behoorde ook tot ons programma. In die kasba hebben we koffie / muntthee gedronken. Met Marokkaanse koekjes.
Moe na zoveel indrukken te hebben opgedaan zijn we naar ons hotel in Rabat gegaan. We spraken af om acht uur weer in de lobby te verzamelen om nog een maaltijd samen te nuttigen. Daarna hebben we een wandeling naar de boulevard gemaakt en zijn via het kerkhof naar de pier gelopen en hebben helemaal afgelopen tot het eind. Morgen weer vroeg op en op naar Fes. Weer een lange dag.
15-10-2012
Vandaag de rit van Rabat naar Fes. Het zal een lange dag worden. De rit naar Fes gaat door het platteland. Je ziet hier veel olijfbomen. Onderweg maken we een stop in Meknes, Volubilis, Moulay Idris.
Meknes is de kleinste van de koningssteden. Het is de op vier na grootste stad van Marokko. Het is een dynamisch economisch centrum, bekend om zijn olijven, wijn en muntthee. De koningsstad ligt naast de nieuwe stad op de oevers van de rivier Wadi Boufekrane.
Het Dar el-Mais het Waterhuis waarin de waterreserves van de stad worden opgeslagen. Dit is een de grote projecten van Moulay Ismail. Het enorme gebouw bevat vijftien vertrekken elk met een (noria) waterrad dat ooit door dieren in beweging werden gebracht tot Heri es-Souani, de Graan opslag. Een monumentale gebouw met 29 hallen. De dikke muren en ondergrondse gangen zorgden voor een constante temperatuur. Na een bezoek aan dit gebouw hebben we het Mausoleum van Moulay Ismail bezocht. De fioelen met vijf koperen bollen geeft aan de het een heilige plaats is. We hebben ook nog een voormalige gevangenis bezocht. Daarna hebben we geluncht. Deze bestond uit een drie gangen menu. Eerst een salade daarna het hoofdgerecht . Twee grote schalen, een met couscous en groenten de andere met koftes, worstjes, groenten, patat, pasta. Een tajine met kip. Als toetje fruit: granaatappel en meloen .
Na Meknes zijn we naar Volubilis gegaan> Dit is een oude Romeinse nederzetting.
Moulay Idris is een stadje gebouwd tegen de rotsen. Boven heb je een mooi uitzicht van de omgeving. Hier is ook het mausoleum van Moulay Idris. Niet moslims mogen hier niet naar binnen.
Het was vandaag weer een zeer vermoeiende dag met heel veel indrukken.
Morgen gaan we het stadje Fes bekijken.
16-10-2012
Vandaag gaan we Fes bekijken. Het is de oudeste van de koningssteden. Het ommuurde gedeelte van de stad Fes-el-Bali is gesticht in de negende eeuw.Toen woonden er al zo’n tweehonderduizend mensen binnen de stadsmuren en nu nog steeds. De Kairaouin-universiteit nu nog altijd de belangrijkste van het land is een van de oudste ter wereld. Fes is het cultureel, wetenschappelijk en religieuze hart van Marokko.
Eerst zijn we naar het koninklijk paleis gegaan Hier zie alleen de grote poorten. De deur is met bronzenkleurige geometrische figuren bewerkt. Ze zijn voorzien van bronzen kloppers. De Moorse poort is versiert met een mozaïek van hele kleine stenen. Deze is altijd gesloten. Vroeger werd het bewoont door de sultan, tegenwoordig wordt een deel bewoond door dekoning.
De oude stad hebben we van af een berg bekeken. Daarna zijn we de oude stad binnen gegaan onderleiding van een gids. Het is vreselijk druk binnen en heel groot . Als je de weg niet weet kun je verdwalen.. Binnen zie je diverse ambachtslieden bezig in de diverse speciale wijkjes.
Binnen in de oude stad hebben we gegeten. De specialiteit van het restaurant B’stilla Een rijke pastei van duiven eieren, amandelen, rozijnen, citroen, suiker, saffraan en kaneel.
Na het eten hebben we de leerlooierijen bezocht. Deze zijn heel beroemd in Fes. Ik vond de stank wel mee vallen. In grote bakken worden de huiden eerst zacht gemaakt nadat ze zijn ontdaan van het vlees en onthaart. De gelooide huiden worden uitgehangen op de terrassen van de medina en daken van de huizen om te drogen. De gedroogde huiden worden gespoeld in ruime hoeveelheden water. Daarna worden ze zachter gemaakt in baden met een vettige oplossing. Natuurlijke pigmenten uit planten en mineralen worden nog steeds gebruikt door de Marokkaanse ambachtslieden. Tegen- woordig gebruikt men echter ook chemische verfstoffen.
Natuurlijk willen ze je diverse artikelen aan je verkopen zoals riemen tassen, jassen, etc.
Einde van deze excursie.

• 17 Oktober 2012 - 08:51

Ron:

Het verslag is goed en ben benieuwd wat het volgende zal zijn. Gaan jullie ook nog de woestijn in? Verder kijk ik naar uit op het volgende reisverslag.

• 19 Oktober 2012 - 10:05

Jennifer:

Leuk hoor! Maar volgens mij komen jullie 10 kilo zwaarder weer terug als ik zo hoor wat jullie allemaal voorgeschoteld krijgen!