burma reis 9 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu burma reis 9 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu

burma reis 9

Door: sally keijzer

Blijf op de hoogte en volg Sally

10 Februari 2013 | Myanmar, Mandalay

Vandaag 9 februari maken we een excursie rond om Mandalay. We komen ook in de oude hoofdstad Amahapura.
Rondom Mandalay zijn dieverse wijken en straten waar ze een bepaalde ambacht uitvoeren.
Het eers bezoeken we een weverij. Hier worden die lange sarongs geweven die de vrouwen dragen. Deze zijn mooi van kleur en met een motief er in. Er zitten twee vrouwen aan het weefgetouw. Zij maken zijn kleed in twee weken klaar.Onze volgende stop was bij een bladgoud makerij. Van een klein stukje goud slaan ze deze helemaal plat Ze leggen het stukje op een steen en daarom heen doen ze dan een leren lap. Hierop slaan ze het stukje goud plat net zolang tot het heel plat is. Dit goud leggen ze op een stukje papier van stro is gemaakt. Dit heeft ook bewerking. Dit papier wordt op maat gesneden. Ze gebruiken wat gips poeder om het bladgoud te verpakken zodat het niet blijft plakken op het papier.
Natuurlijk ontbreekt er geen bezoek aan een klooster. We gingen naar het Swe In Bin klooster. Mooi teakhouten gebouw met veel houtsnijwerk.
Een bezoek aan een heel belangrijke tempel voor de boeddhisten is het het Mahamuni Paya. Deze paya bestaat uit vele gebouwen.In een gebouw staat een zittende boeddha. van goud .Vrouwen mogen niet dicht bij de boedda komen alleen de mannen Zij waren bezig bladgoud op de boeddha te plakken. Op die dag werden er veel monniken ingewijd. Nu waren ze nog heel mooi gekleed als bruidje van boeddha. De volgende dag zullen ze kaal worden geschoren en krijgen ze hun speciale boeddha kleed om . Ze zullen moeten bedelen voor hun eten. Maar ze krijgen een opleiding die hun ouders niet kunne betalen.
Een boeddha beelden makerij hebben ook bezocht hier werden de beelden gemaakt. die mannen zitten de hele dag in dat stof.
Na deze ambacht gingen we naar een brons makerij . Hier werden ook boeddha's gemaakt maar dan van brons.
Tot slot gingen we naar de U Beinbrug in Amahapura. Dit is een 1200m. brug die loopt over Taungtahm meer. Deze brug is heel oud en is gemaakt met teakhouten palen. .We hebben er over heen gelopen en terug met een bootje.
De zonsondergang hebben we niet hier gezien maar op een andere plek over de Irrawadi rivier.