Egypte - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu Egypte - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu

Egypte

Blijf op de hoogte en volg Sally

20 November 2013 | Egypte, Aswan

Egypte 13 november
Een lange dag naar Aswan rijden met veel drempels.
Eerst naar Luxor. Hier zouden we het Luxor museum bezoeken maar die was al dicht.
Karnak was onze eerst bezoek. De tempel van Karnak was ooit het religieuze centrum van het rijk, is tegenwoordig een gigantisch archelogisch terrein met een overweldigd aantal gebouwen. De Egyptische Farao’s bouwden 2000 jaar lang van het Middenrijk tot de Ptolemaeischetijd hier hun tempels kapellen en monumenten en lieten restauraties uitbreidingen en renovaties uitvoeren . Er zijn drie hoofdgroepen van gebouwen die van elkaar zijn gescheiden door stevige muren. De grote tempel van Amon-Re. De tempel van de godin Moet in het zuiden is vrijwel geheel met de grond gelijk gemaakt.
Een laan van veertig sfinxen met ramskoppen leidt rechtstreeks naar de tempel. De heilige dieren van Amon staan op hoge voetstukken en beschermen elk een beeldje van Ramses II dat tussen hun voor poten staat. Via de kleine voorkamer en vervolgens het 29m. hoge portaal van de tweede pyloon, kom je bij het bouwkundig meesterwerk van Karnak: de grote zuilen hal. Op een oppervlakte van 102 x 53 m. zie je hier de papyruszuilen als een monumentaal woud van steen oprijzen.

Ons volgende bezoek is de Aswan stuwdam Ten zuiden van Aswan liggen twee dammen van het stuwmeer bij het eerste cataract. De oude Aswandam werd tussen 1898 en 1902 gebouwd door Engelse ingenieurs. De 2km.lange dam werd twee maal verhoogd en heeft nu een hoogte van 51m. en een breedte 35m onder en 12 m. boven. Het heeft 180 sluizen die alleen worden gesloten bij hoge waterstand om te voorkomen dat er te veel slib tegen de dam zou op hopen. Doordat er toch nog teveel Nijl water de zee in bleef stromen werd met behulp van de russen een hoge dam gebouwd. Men hield geen rekening met de Nubiers. Hun tempels kwamen onder water te staan. Men ging vereende krachten de tempels redden door ze te verplaatsen. ( Abu Simbel, Philae tempel).

14 november
De onvoltooide Obelisk. Hier ligt nog een obelisk die gebroken is en die niet gebruikt. Je kon zien hoe zo’n obelisk gemaakt werd en hoe zwaar zo’n pilaar is.
Met de boot naar Philae eiland varen om daar de Philae tempel te bezoeken. De tempel van Isis, uit de Ptolemaeische tijd is het hart van het eiland.
‘sMiddags hebben wij de botanische tuin bezocht. Ik vond hem niet mooi. Toen een Nubisch dorp bekeken , waar wij een schooltje bekeken. Daar gingen wij in een leslokaal zitten en Ehab legde ons het Arabisch alfabet uit en naar aanleiding daarvan mochten we proberen onze namen in het in het Arabisch te schrijven. Omdat het Arabisch een paar letters dubbel hebben is het moeilijk de juiste letter te kiezen.
We mochten een keijkje nemen in een Nubisch huis. Daar hebben wer hibiscus thee gedronken. Warm is voor de lage bloeddruk en koude thee is voor de hoge bloeddruk.
Dat Nubisch gezin had drie krokodillen als huisdier.

15 november
Heel vroeg op staan om drie uur in de morgen. Om vier in de morgen moeten we in een konvooi van een aantal bussen en particuliere auto’s , onder politie begeleiding vertrekken naar Abu Simbel. Een ontbijt pakketje kregen we mee. De zon zagen we om zes uur op gaan.

Om ongeveer half acht kwamen we aan. Abu Simbel werd door het water bedreigt waarna men besloot om de tempel te verplaatsen meer land inwaarts. Het redden van de twee rotsheiligdommen van Ramses II waardig. Ze werden in meer dan duizend 30 ton wegende stukken gezaagd. En herbouwd in precies dezelfde oost-west ligging. Tegenwoordig staat er boven beide rotskamers een gigantische betonnen koepel die kunstmatige berg steunt. In de facade zie vier enorme beelden van Ramses II met zijn vrouwen en kinderen. Zijn lievelings vrouw is Nefertati in de kleine tempel. Te zien. In de grote tempel staat hij zelf uitgebeeld als een grote overwinnaar. Hij versloeg met zijn leger de Nubiers in het zuiden en in het noorden de Aziaten.
Rond 20 februari en 20 oktober schijnen de zonnestralen recht in de 64 meter diep rots gelegen heiligdom. De stralen schenen op de goden Amon, Re en een deel op Ptah en in het midden de koning zelf.
Na dit bezoek gingen we in konvooi terug naar Aswan, waar we gingen inchecken op de boot. Het is een grote boot, een vijf sterren hotel. Nu kon je even uitrusten. In de avond gingen we naar een hoog punt van Aswan waar je de zonsondergang kon zien. Je kreeg ook hier weer thee en iets om te eten.
Het Nubisch museum hebben we na de zonsondergang bekeken. Je zag hier voorwerpen die ze hadden opgegraven in de diverse tempels. Ook kon je zien hoe de Nubiers leefden. De werken die Unesco in Egypte heeft uitgevoerd om de tempels en de schatten te redden.
Het is een heel interessant museum . “sAvonds weer terug naar de boot om te dineren en te slapen.

16 november
‘sOchtends zijn we met een Feluca een Egyptisch zeilboot naar het eiland Elefantina gegaan. Het dankt zijn naam aan de grote gladde rotsblokken. Op dit eiland bevindt zich een tempel. De tempel van Chnoem. Iets verderop bevindt zich de tempel van Satet. De goddelijke godin en vrouw van Chnoem. Vroeger werden hier de vondsten uit de Aswan naar toe gebracht. Archeologen vonden hier een Nijlmeter. Deze bestaat uit een geleidelijk dalende trap die de Nijl inloopt. De hoogte werd gemeten op de schaal die in de wanden was gebeiteld. Aan de hand van de waterstand kon de omvang van de oogst, maar ook de belasting die daarover moest worden betaald, worden vastgesteld. De nijlmeter in de negentiende eeuw gerestaureerd. Door de Hoge dam is deze niet meer nodig.
Om twee uur ‘smiddagds ging de boot varen. Zijn eerste stop was de tempel Kom Ombo. Deze tempel is gebouwd voor twee goden Horis en Sobek. Cleopatra is hier geweest. Zij was eerst getrouwd met Julius Cesar en later met Marcus Antonius. Hier werd haar zoon geboren via een keizer snee. In deze tempel gebeurde vele medische ingrepen.
Omdat de god Sobek ( krokodil) werd vereerd zijn hier vele mummies van krokodillen gevonden.

17 november
Weer vroeg opstaan want de boot meert aan bij het stadje Edfu. Met een paard en wagen zijn we naar de tempel gereden. Je rijdt door het stadje. Dat was leuk om de mensen en kinderen te zien die naar school en naar hun werk gaan. Natuurlijk wordt je belaagd door verkopers als je van de boot stapt.
In dit oude provincie stadje bevindt zich de tempel die gewijd is aan de god Horus. De onderste delen van de reliëfs zijn vrij gaaf maar de bovenste delen zijn kapot gemaakt of beschadigd. Op een muur van de tempel zie de jacht van Horus op de god Seth. Uiteindelijk wordt de Seth die de gedaante van een nijlpaard heeft aangenomen gedood door Horus.
Egypte 13 november
Een lange dag naar Aswan rijden met veel drempels.

14 november
Dat Nubisch gezin had drie krokodillen als huisdier.

15 november

16 november

17 november
Zondag 10 november
Vandaag een lange rit naar de Oasen. Onderweg twee maal stoppen. Koffiestop en lunch. Na de lunch naar het mummie museum in Al – Bahariya geweest in het dal van de mummies. Hier zijn wel 10.000 mummies gevonden. In het museum zijn alleen de mooiste te vinden, (the golden mummy).
Niet ver er vandaan zijn twee graftomben te vinden van een vader en zoon. Het waren twee kooplieden. De vader was arm geweest en heeft zich opgewerkt tot een rijke koopman en is daarom heel gul en sociaal. De zoon daar en tegen was in rijkdom geboren. Zijn graf zag er uit als of hij een koning was.
Hierna zijn we naar de zwarte woestijn gegaan. Het begon al donker te worden daarom zijn direct naar de Witte woestijn gegaan. Daar hebben we onder de blote hemel overnacht. Slapen in de woestijn zonder sanitair en tent. Twee mannen zaten ons op te wachten met het eten. Daarna kregen we een slaapmatje en daarop kon je slapen met je eigen slaapzak. Ik heb amper geslapen. Sommigen van ons snurkten vrijwel direct.

11november
De volgende ochtend kon je om kwart over zes de zon zien opkomen. Na het ontbijt gingen we nog even wandelen in de Witte Woestijn. Het was een mooi gezicht.
Met de bus verder naar het Badr museum. Het is een kunstenaar die veel natuurproducten uit de woestijn gebruikte. Hij kwam ons zelf uitleggen wat hij deed.
Nu nog een flink eind rijden om ons volgende stop te doen. Het is een heel oud stadje van ongeveer 500 jaar oud. El-Kashr. Helaas is het fraaie middeleeuwse stadje door hevige regenval verwoest. Een aantal gebouwtjes hebben nog kunnen bezoeken zoals de moskee, de rechtbank, de school, de molen, en de olijven pers. Ons hotel bevindt zich niet ver daar vandaan. Het heet Beduine Camp. Vlakbij heb je warmwater bronnen. Het water is bruin van de magnesium en andere mineralen.Een groepje van ons heeft daar gezwommen. ’s Avonds hebben we in Dakhla gegeten en hebben daarna gewandeld.

12 november
Weer een lange rit voor de boeg.
Een bezoek aan de begraafplaats Al Bagawat in Al- Kharga. Dit is een van de oudste Christelijke begraafplaatsen. Daarnaast ligt de Romeinse stad Hiblis.
Asyut is onze eind bestemming. Hier gingen we lunchen maar dat werd pas kwart voor vier.
Daarna naar ons hotel. De groep ging op zichzelf even een wandeling maken.