RONDREIS iNDONESIE 3 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu RONDREIS iNDONESIE 3 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu

RONDREIS iNDONESIE 3

Door: sally keijzer

Blijf op de hoogte en volg Sally

05 Maart 2014 | Indonesië, Sumatra

Indonesie dag 9 2 maart
Vandaag naar Medan. Eerst met de boot. Ons is gezegd om acht uur, dus wij waren om 10 voor 8 nog niet klaar terwijl de boot er al stond. Wij wisten niet dat wij met een publieke boot gingen naar het vaste land. Hals over kop moesten wij weg. Gelukkig waren onze koffers al klaar. En die konden de jongens van het hotel naar de boot brengen. Gelukkig hebben wij het gehaald.
In Prapat stond onze chauffeur ons op te wachten. Een lange rit naar Medan. Pas in Medan zouden we stoppen en dat was om ongeveer 12.30 in Medan. Eerst gingen we het paleis van de sultan bezoeken. Een klein gedeelte is open gesteld voor het publiek. Het viel wat tegen wat we te zien kregen.
Ons volgen bezoek was de Moskee. Er liep een mannetje mee die ons het een en ander trachtte uit te leggen. We waren snel uit gekeken.
Tijdens de lunch kwam er zoveel op tafel dat wij niet allemaal lusten en niet wisten wat het was. Je hoefde dat niet te eten als je het niet lustte. Dat werd ook niet in rekening gebracht Vanavond gaan wij bij een familie eten. We worden om 5 uur opgehaald.
Morgen vroeg weg om 5.30u. worden we opgehaald. Ons vliegtuig vertrekt om 8.40.

Dag 10 3maart
Vandaag een reis dag eerst met het vliegtuig. Via Jakarta naar Yogjakarta. Vroeg op, we moesten om 7.00 op het vliegveld zijn. Zoeken waar je moest zijn. Op zo’n vliegveld is het net een doolhof. Het vliegtuig vertrok op tijd. Naar Jakarta en daar overstappen naar Yogjakarta. Daar is het nog erger net een doolhof vele keren vragen . Het stond niet goed aangegeven. Gelukkig hebben het gevonden maar er was niet veel te doen. Dan maar hangen in de Starbucks.
In Yogjakarta aangekomen moesten we nog ander half uur rijden. Het was ondertussen al kwart over vijf ‘s middags. Nog snel even naar Borobudur lopen want logeren op het terrein om wat foto’s te nemen.
Morgen weer vroeg op om half vijf moeten we ons melden om de zonsopgang vanaf de Borobudur te zien.

Na de Borobudur zijn we om 10 uur opgehaald om Naar Yogjakarta te rijden. Onder weg eerst gestopt bij de Mendut. Mendut hoort bij de Borobudur met nog een tempel de Pawon. maar de Mendut is de grootste en de belangrijkste van de twee. Na de aardbeving in 2006 is de stupa verwoest en is de tempel lager geworden. In tegen stelling tot de Borobudur heeft deze tempel wel een schatkamer waar zich drie Boeddha's bevinden. Een 3 meter grote zittende Boeddha met de benne omlaag hangend en naast hem aan iedere zijde boeddha's van de bodhisattva's: Avalokiteshvara en Vajrapani.

Na het bezoek aan de Mendut zijn we naar de Prambanan gegaan.
De Prambanan is gebouwd in 856 door Pakai Pikatan die het de Sanjaya Dynasty in ere herstelde Tijdens zijn bewind was de invloed van het Hindoeisme weer van kracht.
De Prambanan bestaat uit verschillende tempels waarvan drie belangrijke. De grootste tempel de Roro jonggrang en twee kleinere die opgedragen zijn aan Vishnu en Brahma.
De tempels hebben de aardbeving niet helemaal doorstaan Vele tempels zijn verwoest en beschadigd. Inmiddels zijn ze bezig om het weer zoveel mogelijk te herstellen.De hoofdtempel mag je niet beklimmen en boeddhistische tempel Sewu ook niet deze zijn in renovatie.

Dag 11 5 maart.
Een dag in Jogja.
Met een taxi naar de Kraton waar koning Hamengku Buwono de 10e nog woont. Deze kraton is in 1755 gebouwd door Hamengku Buwono de eerste. Later opgevolgd dor zijn zonen en kleinzonen.De Kraton heeft diverse gebouwen waar de koninklijke familie woont en ontvangstgebouwen voor vorname gasten. gebouwen voorde bibliotheek,en om muziek te maken. Onderkomens voor zijn soldaten.
Materiaal waar de gebouwen van gemaakt zijn bestaat uit marmer en teakhout.
Na het bezoek aan de Kraton zijn we naar een Batik fabriekje gegaan. Het was hier wel duur. later zijn we op aanraden van een lokale man naar een andere batik fabriek gegaan en dit was een opleiding school voor aankomende kunstenaars. hier waren de prijzen stukken goed koper.
Hierna zijn we maar terug gegaan naar ons hotel.We hebben nog wel gelunchd. hadden we eigenlijk niet moeten doen want we hadden 's middags een culinaire toer achterop de bromfiets door Jogja..
We kregen eerst diverse koekjes te proeven. Na deze koekjes gingen we naar fabriekje waar ze bakpho gingen eten en ze lieten zien hoe het werd gemaakt. Na deze koekjes gingen we lotek eten. We mochten zelf onze lotek maken. Wij waren hierna al vol maar de toer was nog niet afgelopen want we nog nassi Gudeg eten. Weer lieten ze zien hoe het werd gemaakt. De Nangka moeten wel 23 uur sudderen. eenden eieren werden eerst normaal gekookt en daarna met bruine suiker nog 4 uur gekookt. Verder gaat er nog kip, tempe,gebakken koeienhuid, sambal,pindasaus erin .We hebben maar een paar ingediienten opgeschept en samen gedeeld. Na deze toer gingen we nog ginger thee drinken. Hier ging ook nog een aantal dingen in ik weet niet meer wat.
Tot slot kregen we nog een soort pannenkoek gevuld met kaas of chocolade. Het was een hele leuke toer je zou niet weten dat je dit bij diverse warungs en stalletjes kunt eten en drinken.
Morgen is het weer voorbij. We gaan dan naar Solo.