Egypte - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu Egypte - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu

Door: sally keijzer

Blijf op de hoogte en volg Sally

09 November 2013 | Egypte, Caïro

6 en 7 november 2013
Op 6 november zijn wij vertrokken naar Egypte. Eigenlijk was ik een beetje bang om naar Egypte te gaan omdat je elke keer iets hoort over diverse opstanden tegen het bewind door de moslimbroeders. Tot nu toe hebben we niet veel gemerkt hiervan. Wel zie je veel politie en militairen. De politie wil ook precies weten wat je gaat doen en waar je naar toegaat. Veel Egyptenaren zeggen welkom tegen ons, alsof ze blij zijn dat wij er zijn. Het Egyptisch museum was vrij rustig in vergelijking met 3 jaar geleden. Veel spullen waren nu beter geordend, terwijl het toen heel chaotisch was. Er is ondertussen ook veel geroofd o.a. uit de museumwinkel . Ook is veel kapot gemaakt tijdens die revolutie tegen Mubarak. Nu is er een kleine tentoonstelling waar je kunt zien hoe ze de dingen hebben kunnen herstellen.
De Citadel met de moskee van Mohammed Ali was nog steeds het zelfde, alleen had je veel last van school kinderen die daar heen waren gegaan met een schoolreis o.i.d. de bewaking moest er aan tepas komen om ze te verjagen.
Op een boot hebben we heerlijk geluncht.
’s Middags hebben we gewandeld door de grote bazaarwijk “Khan al-Khalili met daarnaast Suq an-Nahassin. Vlak naast de wijk ligt de Hoessein moskee.

Morgen gaan wij naar de grote piramiden in de buurt van Cairo.
8 november 2013
Eerst zijn we naar Memphis gegaan. Dit is de verzonken koningsstad. Meer dan drieduizend jaar geleden was Memphis een van de belangrijkste steden van Egypte. Veel is er nog niet opgegraven. Er is een grote kolos van Ramses de 2e. Een sfinx die zich midden in het centrum bevindt. Een groot gebied rondom het museum. Mag nog niet bebouwd worden omdat men denkt dat daar nog veel te vinden is. Er is nog geen geld en er zijn ook geen goede archeologen die dit kunnen doen. Nu wordt het als een vuilnisbelt gebruikt door de mensen die er omheen wonen.
Na Memphis zijn we naar Saqqara gegaan. Daar bevindt zich de pyramide van Djoser en vele kleine religieuze tempeltjes. Wij zijn om de pyramide heen gelopen die overigens gerestaureerd wordt. De stenen gaan los zitten en er zal over een kleine 10 jaar veel stenen naar beneden vallen. Nu worden de stenen weer gevoegd en sommige vervangen.
Ook op het terrein is er nog een pyramide van koningTiti. Deze pyramide is open. Je kunt er in en kijken naar de tombe die overigens leeg is. Tegenover zijn graf zijn de graven van zijn notabelen.
Na de lunch zijn wij naar Gizeh gereden . Daar hebben wij drie pyramides Cheops, Chefren, en Mykerinos. Verder is er nog de sfinx. Ze hebben ook de boot gevonden van koning Cheops waarmee zijn ziel kan weg varen.
Omdat het vrijdag is en er hier een avondklok geldt moet iedereen om 19.00u binnen zijn. Straten en pleinen zijn afgesloten daar mag je niet meer komen. Er staan grote tanks om dat te bewaken.
9 november
Vandaag bezoeken we eerst de moskee waar de vroeger koningen met hun vrouwen zijn begraven. De Sjah van Perzie ligt hier ook begraven, omdat hij een vriend was van Sadat mocht hij hier begraven worden.
De Hangende kerk. Het heet zo omdat het gebouwd is op oude Romeinse torens. Het is een Koptische kerk in de Koptische wijk. Na dit bezoek zijn we naar het koptisch museum gegaan. Hier zie je veel overblijfselen van opgravingen. Het is een heel mooi museum. Eigenlijk mooier dan het Egyptisch museum. We kregen alleen maar een drie kwartier om alles te bekijken.
Na dit bezoek hebben we gewandeld door de wijk naar de Joodse synagoge. Er wonen nu niet veel joden meer in Cairo.
’s Middags zijn we naar de vuilniswijk gegaan. De mensen halen diverse vuilnis op zoals plastic flessen of blikjes die sorteren ze dan waarna het weer naar de grote fabrieken gaan. Verder wonen ze in deze wijk. De wijk vreselijk vies en het stinkt daar naar de uitlaten van de vrachtauto’s en naar het vuilnis.
Er is hier speciaal voor hen een kerk in de rotsen van de berg gebouwd.
Vanavond maken we een stadstoer.
Tot nu toe heb ik nog niet veel gemerkt van betogingen. We kunnen overal naartoe ook ‘savonds.
Morgen verlaten we Cairo en gaan naar de woestijnen.
Eerste nacht is het slapen onder de blote hemel in de woestijn. Niet eens in tenten. Dit is eigenlijk niets voor mij. Maar goed ik ben benieuwd hoe het is.

• 09 November 2013 - 19:01

Marijke Arts:

Hartstikke leuk verslag. Ben alweer benieuwd naar de volgende. Dan heb je overnachting onder de blote hemel achter de rug :) Zal Agnes vertellen over jullie belevenissen. Veel plezier met het vervolg van de reis.

Groetjes

• 10 November 2013 - 15:50

Marcia:

Beste Sally en Hans,
    Terwijl ik jullie reisverslag lees komt de regen hier met bakken uit de lucht vallen. Jullie zijn nu fijn uit de "grote stad". Dat is toch wel een veilig idee. Geniet maar lekker van al het moois dat jullie nog te wachten staat. Veel groetjes, Marcia