Rondreis indonesie - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu Rondreis indonesie - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu

Rondreis indonesie

Door: sally keijzer

Blijf op de hoogte en volg Sally

28 Februari 2014 | Indonesië, Sumatra

Reisverslag Indonesie

22 februari 2014 was het zover. Wj gaan op vakantie naar Indonesië nadat het plan al een tijdje op de plank lag.
Na een vlucht van 12 uur tot Kuala Lumpur overstappen op het vliegtuig naar Medan..
23 februari
In Medan werden we opgewacht door een chauffeur die ons naar
Bohorok zou brengen.
Daar in Bukit Lawang is onze lodge. Een eenvoudige ecolodge. Er is geen douche maar een mandibak met koud water.
De rit van Medan naar Bukit Lawang duurde ongeveer 3 en een half uur. Onderweg hebben we nog gestopt om te pinnen en wat water te kopen en om wat te eten. Dat eten ging niet wat betrefd de bestelling niet erg vlot.
In BuKit Lawang moest over een hangbrug om bij ons hotel te komen.Er mochten niet meer dan 8 mensen tegelijk over de brug.Maar er waren eerst 5 dragers met onze koffers en wij met ons vijfen en dan nar een jongetje dat leuk wou doen en brug deed schommelen. Ha, ha maar niet heus.
Maar goed wij zijn aan gekomen en de gids voor de volgende dag kwam zich voorstellen om af te spreken hoe laat wij de volgende gingen vertrekken.

Dag 3 24 februari

6 uur ’s ochtends vertrek bij terug komst ontbijten. Eerst is het nog donker. Na 10 minuten werd het lichter. Het was nog niet warm gelukkig. We begonnen de wandeling met een klim naar boven de bergop en daarna een beetje naar beneden.
Je zag nog niet veel apen.
Later zag je Thomas Leaf Monkeys. Apen met een lange dikke staart die heel goed kunnen springen van boom tot boom. Later nog wat Makaken en uit eindelijk een Orang oetang moeder met haar kind. Omdat dit kind al 5 jaar is laat de moeder het kind veel alleen zodat het voor zichzelf leert zorgen. Als ze jonger zijn blijft het bij de moeder en zorgt zij voor haar kind. Op zich was de wandeling door de jungle wel een belevenis.met veel klimmen en dalen en enorme stappen op en af. Voor mijn krote benen bijna niet te doen. .
’s middags waren we vrij.
Hans en ik hebben ‘smiddags nog wat gewandeld in de omgeving.

Dag 4 25 februari

We gingen om 9 uur vertrekken naar Tangkahan. Met een dichte Jeep werden we op gehaald. Het was niet zo’n lange rit maar de weg was heel erg slecht. Eigenlijk kon je het geen weg noemen. Er lagen alleen maar losse stenen en veel kuilen. Sander en ik hebben achter in de jeep gezeten op twee korte banken. Wij werden helemaal door elkaar geschud. Na zo’n drie en een half uur kwamen we aan. Wij moesten ons eerst melden om de volgende dag mee te kunnen doen om de olifanten te wassen
Daarna gingen we over een lange hangbrug naar ons verblijf. Het was een eenvoudig verblijf. ‘sNacht is er alleen maar stroom van 18.00uur tot 07.00uur inde morgen. Alleen bij ons huisje deed de lamp in de huis/slaapkamer het niet. En het euvel kon niet verholpen worden, dus moesten we met zak lampen werken. Dat was behelpen. Gelukkig had ik 2 zaklampen bij me.
Dag 5 26 februari

Vroeg op want we moesten om 8 uur bij het bureau zijn die het olifanten wassen organiseerde. Met een gids liepen we naar de plek waar de olifanten verbleven. Het was een half uurtje lopen.
Daar moesten we wachten tot de show ging beginnen.
Er werd eerst uitgelegd dat de olifanten eerst moesten drinken en een duik nemen in het water., daarna mochten wij bij de olifanten. Je kreeg een borstel om hem goed te scrubben. Na afloop kon je een douche krijgen van de olifant. Daarna mocht je nog met je olifant op de foto.
‘sMiddags zijn we nog wat gaan zwemmen in de rivier.( wel een ander deel dan waar de olifanten zwommen) Bij onze lodge.
Allemaal heel rustig aan gedaan.

Dag 6 27 februari

Een lange tocht naar brastagi.
Eerst over die hele slechte weg en daarna ove een betere weg maar nog steeds slecht. En het verkeer was heel druk. Onderweg drie keer gestopt om wat te bezichtigen en te eten.
Om 4 uur kwamen wij in Brastagi aan. Voordat wij naar het hotel gingen zijn we eerst naar de fruitmarkt geweest .
Daar hebben we wat fruit gekocht. Jennifer, Tristan en Sander moesten met school kinderen op de foto.
“sAvonds hebben wij met z’n vieren bij een klein familie restaurantje gegeten. Bij elkaar kostte het een tientje wat we hebben gegeten.
Morgen weer vroeg vertrekken naar Samosir.

Dag 7 28 februari

Vandaag gaan we naar Samosir.
8 uur vertrek uit Brastagi. Onderweg een aantal stops.
1e stop is in Dokon, een klein Batak dorpje met nog een paar authentieke huizen. Een ervan mochten wij naar binnen. In zo’n huis wonen hele families. In dit huis wonen er 30. De oudste vrouw is de baas. Het huis bestaat al 100 jaar. Binnen is 1 groot vertrek verdeeld in 2x3 gedeelten. Daar wonen de mensen.
Boven op de puntdaken staan twee stierenkoppen.
Deze stierenkoppen moeten de mensen beschermen tegen de geesten.
Het huis staat op palen. Onder het huis houden de mensen hun huisdieren.
Na dit bezoek gingen we naar de watervallen Si piso.
Onze volgende stop is het verblijf van Batak koningen.de “.Pematang Purba”
Hier woonden de vorstelijke familie van de Simalungun.. Het grootste koninklijk paleis Rumah Bolon een bouw werk op palen gebouwd zonder spijkers rust op 20 rijkelijk versierde teakhouten palen.Dit Batak bouwwerk wordt omgeven door enkele nevengebouwen waaronder een prachtige rijstschuur.en een rechtzaal. Iets verderop liggen liggen de mausolea van de Koninklijke familie.
Verder gereden naar Prapat waar hebben geluncht en op de boot gestapt naar het eiland Samosir.
Morgen maken we een boottocht.