verslag naar Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu verslag naar Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Sally Keijzer - WaarBenJij.nu

verslag naar Marrakesh

Door: sally keijzer

Blijf op de hoogte en volg Sally

25 Oktober 2012 | Marokko, Marrakesh

`22-10-2012
Op weg naar Marrakesh Hebben we een aantal stops gemaakt.
1e stop was in Dades om een foto te maken. Op de achter grond zag je de besneeuwde bergen van het Hoge Atlas gebergte.
Daarna een korte stop in Quazazate vlak bij het museum voor de filmattributen. Bij de stad werden filmen opgenomen. Er zijn twee filmstudio’s inde buurt.
Vlak bij Quazazate ligt de stad Aït Ben Haddou . Deze stad werd vaak als filmlocatie gebruikt. Diverse beroemde films zijn hier op genomen. Bv. Jewel of the Nile, Lawrence of Arabië, The Gladiator. Maar eerst nog een foto stop op de oude stad van Aït Ben haddou. Deze stad staat op de lijst van Unesco.
Na de lunch kregen we een rondleiding van de oude stad. In de oude stad wonen er geen mensen meer ze wonen meer in de nieuwe stad. Omdat als de rivier volliep dan konden ze niet meer weg, en konden ze geen eten en drinken meer kopen.
Om half vier vertrokken we naar marrakesh.

23-10-2012

Òm negen uur vertrek voor een toer in Marrakesh metde plaatselijke gids langs de historische gebouwen. Eerst de Koutoubiamoskee . De moskee werd gebouwd door sultan Abd el-Moumen in 1147. De minaret was een meesterwerk van Islamitische architectuur en werd voltooid door Yacoub el-Mansour. Hij stond model voor de toren Gitalda in Sevilla en de Hassan toren in Rabat. Koutoubia betekent bookverkoper. De moskee is zo vernoemd omdat rond om de moskee manuscripten werden verkocht.
De Saadische graven dateren van eind van de16e tot de 18eeeuw.Uit respect voor de doden ondanks het feit dat hij alle herinneringen aan zijn voorgangers wilde uitwissen liet de alawitische sultan Moulay Ismail een muur rond de hoofdingang bouwen. Pas in1917 lieten de Fransen een nieuwe ingang bouwen en werden de graven opengesteld voor het publiek.
We vervolgden onze toer naar het Palais Bahia
Palais van de favoriet ofwel Palais Bahia. Dit gebouw werd in de 19e eeuw gebouwd door twee machtige grootviziers van de sultans. Si Moussa en zijn zoon Ba Ahmed De naam bahia is de naam van de favoriete vrouw van Si Moussa. Hij had vier vrouwen en 24 concubines. Hij is begonnen met de bouw en zijn zoon heeft het afgemaakt.
Medersa Ben Youssef. De Koranschool kon 900 studenten bergen alleen de beste studenten mochten hier studeren nu is het niet meer als zodanig in gebruik. Het is een prachtig gebouw.

Lunchen in een aardig restaurant. Ze hebben hier een lekker toetje genaamd chakhchoukha. Na de lunch waren we vrij om te shoppen in de soekhs.